آکادمی اتوکد | آموزش اتوکد AutoCad

اتوکد دوبعدی و سه بعدی | آموزش AutoCad سه بعدی

آکادمی اتوکد | آموزش اتوکد AutoCad

اتوکد دوبعدی و سه بعدی | آموزش AutoCad سه بعدی

مهندس علیرضا خویه
کارشناس ارشد مهندسی عمران- دانشگاه خواجه نصیر


تماس:
09382904800

مجموعه ارزشمند اتوکد سه بعدی
آخرین نظرات

نقشه فاز یک و دو

چهارشنبه, ۲۴ خرداد ۱۳۹۶، ۰۶:۵۴ ب.ظ

معنی و تعریف نقشه فاز یک و دو


♦️نقشه‌های فاز یک :

پس از تکمیل گزینه ی نهایی و قطعی کردن طرح ساختمان نقشه‌های ساختمان را به طور دقیق با مقیاس ۱:۵۰ یا ۱:۱۰۰ ترسیم می‌کنند . به این نقشه‌ها که ویژگی‌های معماری ساختمان از جمله نحوه ی استقرار کیفیت و روابط فضاها مشخصات نماهای ساختمان را نشان می‌دهدکه اصطلاحأنقشه‌های فاز یک معماری می‌گویند .

از این نقشه‌ها می‌توان برای معرفی ساختمان به کارفرما و استفاده کننده‌ها و اخذ نظر آنها استفاده کرد. امکانات مربوط به اجرای سازه و تأسیسات ساختمان را ارزیابی نمود و هزینه و زمان
اجرای پروژه را برآورد کرد.نقشه‌های فاز یک چون مبنای قضاوت ارزیابی و تصمیم گیری کارفرمایان و استفاده کنندگان و سرمایه گذاران هستند  دقت در کیفیت ترسیمات و ارائه ی درست طرح اهمیت
پیدا می‌کند .

 
با توجه به این که درک نقشه‌های فنی برای همگان مقدور نیست با استفاده از ماکت و ترسیمات سه بعدی و بهره گیری از امکانات رنگ و سایه روشن ، پروژه باید به نحوه ملموس و قابل درکی معرفی شود.

ترسیم،ارائه دقیق و زیبای طرح و حتی ساخت ماکت،علاوه بر تفهیم طرح به دیگران،به طراح کمک می‌کند کمبودهای احتمالی طرح را تشخیص داده ، در مراحل بعد ، آنها را رفع نماید .  از این رو ،سرنوشت هر طرحی ، به نحوه ی ترسیم و ارائه ی آن بستگی پیدا می‌کند  .

در ارائه ی نقشه‌های فاز یک معماری ، معمولأ برای ایجاد حس عمق در پلان ، داخل دیوارها را پر رنگ نموده ، برای قابل درک تر شدن فضاها ، مبلمان فضاها را ترسیم می‌کنند .

 

♦️نقشه‌های فاز دو ساختمان :

نقشه‌های فاز یک ساختمان فاقد دقت و اطلاعات لازم برای اجرای ساختمان است . برای مثال ،در آن نوع فونداسیون‌ها ، ابعاد ستون‌ها ، مسیر لوله‌ها ، جنس دیوارها ، مصالح کف سازی ،جنس و جزئیات درها و پنجره‌ها ، محل استقرار لامپ‌ها و … مشخص نیستند . به همین دلیل ،برای اجرای   هر ساختمان با استفاده از نقشه‌های فاز یک ، نقشه‌های اجرایی ( فاز دو ) آنرا تهیه می‌کنند .نقشه‌های فاز دو ساختمان شامل موارد زیر است :

۱  نقشه‌های فاز دو معماری :

که از سوی مهندس معمار تهیه می‌شود و شامل مشخصات مصالح و جزئیات اجرایی قسمت‌های مختلف ساختمان است .

۲  نقشه‌های فاز دو سازه :

که از سوی مهندس محاسب تهیه می‌شود ومشخصات فونداسیون ها، ستون‌ها ، تیرها و پوشش سقف‌ها را معرفی می‌کند .

۳  نقشه‌های تأسیسات مکانیکی :

که از سوی مهندس مکانیک تهیه می‌شود و سیستم آب رسانی ، دفع فاضلاب ، نحوه ی گرمایش و سرمایش را معرفی می‌کند .

نقشه‌های تأسیسات الکتریکی :

توسط مهندس برق تهیه می‌شود و سیستم روشنایی، کلید و پریز و تلفن ساختمان را معرفی می‌کند .

مجموعه ی نقشه‌های فوق ، زیر نظر مهندس معمار کنترل و هماهنگ می‌شود و مجموعأ به عنوان نقشه‌های اجرایی ساختمان مورد برنامه ریزان و مجریان پروژه قرار می‌گیرد .

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی