آکادمی اتوکد | آموزش اتوکد AutoCad

اتوکد دوبعدی و سه بعدی | آموزش AutoCad سه بعدی

آکادمی اتوکد | آموزش اتوکد AutoCad

اتوکد دوبعدی و سه بعدی | آموزش AutoCad سه بعدی

مهندس علیرضا خویه
کارشناس ارشد مهندسی عمران- دانشگاه خواجه نصیر


تماس:
09382904800

مجموعه ارزشمند اتوکد سه بعدی
آخرین نظرات

آموزش پرینت و پلات گرفتن در اتوکد

سه شنبه, ۲۳ مرداد ۱۳۹۷، ۰۶:۴۰ ب.ظ

از آن جایی که فایل های ارسالی به پرینت رسان برای پلات می بایست بصورت فایل پی دی اف باشد، لذا لازم است تا بتوانید به صورت صحیح آن را ذخیره نمایید. در ذیل روند صحیح خروجی گرفتن از نقشه های اتوکد آموزش داده شده است:
 با استفاده از کلیدهای ترکیبی CRTL+P یا تایپ کلمه PLOT و زدن اینتر به صفحه پلات وارد می شویم، توضیحات این صفحه باین نحو است:

1)    Page setap : اگر بنا دارید یک الگوی خاص خود برای پرینت ذخیره داشته باشید و یا از الگوی قبلی و یا ذخیره شده ی خود استفاده نمایید، این امکان در این قسمت فراهم گردیده است؛ بخش های مختلف قابل انتخاب در این قسمت در ذیل آمده است:

  •  <None> : یعنی هیچ الگوی چاپی در حال انتخاب نیست.
  • <Previous plot> : الگوی چاپی که در آخرین بار مورد استفاده قرار گرفته مجددا فراخوان داده می شود.
  • … Import : با انتخاب این گزینه می توانید با فراخوانی الگوهایی که در گذشته برای چاپ ذخیره کرده بودید، روند پرینت را انجام دهید.
  • در صورت انتخاب دکمه Add … صفحه جدیدی باز خواهد شد که با وارد کردن یک نام جدید می توانید یک الگوی جدید برای خود ذخیره نمایید.

2)    Printer/plotter: این قسمت مربوط به انتخاب و تنظیمات چاپگر می باشد؛ از آنجایی که شما می بایست فایل خود را بصورت پی دی اف به پرینت‌رسان ارسال نمایید، این گزینه را بر روی DWG TO PDF یا Adobe PDF قرار دهید تا نقشه به جای چاپ شدن، بصورت فایل pdf ذخیره گردد.
 3)    Paper size: این قسمت برای انتخاب ابعاد مختلف کاغذ می باشد که بنا به سفارش شما می بایست ابعاد مورد نظر خود را وارد نمایید.

4)    plot area: در این قسمت محدوده ای از نقشه ها که می خواهید چاپ شود را می بایست انتخاب نمایید؛ برای این بخش چهار حالت وجود دارد که در ذیل ارایه شده است (اغلب گزینه Window برای انتخاب محدوده ی خاص انتخاب می گردد):

  • Display : با انتخاب این گزینه تمامی موضوعات قابل چاپی که در صفحه نمایش خود مشاهده می نمایید چاپ خواهد شد.
  • Extents : این گزینه تمامی موضوعات قابل چاپ موجود در فایلتان یکجا چاپ خواهد شد.
  • Limit : با انتخاب این گزینه می توانید بخش هایی که در محدوده فرمان Limits قرار گرفته اند و قابلیت چاپ دارند، چاپ خواهد شد.
  • Window : با انتخاب این گزینه می توانید محدوده ای که قرار است چاپ شود را خودتان مشخص کنید.

5)    Plot offset: این گزینه برای تنظیمات موقعیت قرار گیری محدوده چاپ بر روی کاغذ می باشد که با زدن تیک بر روی گزینه Center the plot محدوده مورد نظر در مرکز کاغذ چاپ خواهد شد. همچنین می توانید با انتخاب ابعاد دلخواه Y و X فاصله محدوده چاپ را از گوشه سمت چپ و پایین کاغذ مشخص نمایید.

6)    Preview: با کلیک بر روی این دکمه می توانید آنچه برای چاپ آماده است را مشاهده نمایید و اگر نیاز به اصلاحی داشت انجام دهید.

7)    plot scale: در این قسمت می بایست تنظیمات مورد نیاز برای مقیاس نقشه خود را مشخص نمایید که آنچه برای تنظیمات مورد نیاز است در زیر آموزش داده شده است:

  • نکته: با انتخاب گزینه Fit to paper محدوده مشخص شده برای چاپ با توجه به طول و عرض کاغذ و بدون در نظر گرفتن مقیاس؛ فراهم می گردد. اما با انتخاب گزینه Scale می توانید با انتخاب مقیاسی دلخواه، تنظیمات را مشخص کنید .

در مورد استفاده از مقیاس، باید توجّه داشت، که ما با دو مرحله مواجه هستیم:

الف) مرحله ترسیم نقشه:

در مرحله ترسیم نقشه باید به این نکته توجّه داشته باشیم که یک واحد کد، برای مهندسین رشته های مختلف، معانی مختلفی دارد. یک واحد کد، برای مهندسین قطعات کوچک، برای یک سانتی متر ویا یک میلیمتر استفاده می شود در حالی که مهندسین معمار، یک واحد کد را معمولاً برای یک متر استفاده می نمایند. بنابراین اگر یک مهندس معمار طول یک دیوار در نقشه را به اندازه 2 واحد کشیده باشد به این معنی است که در واقعیت طول این دیوار 2 متر است.

ب) مرحله چاپ نقشه روی کاغذ:

همانطور که گفته شد، برای چاپ نقشه روی کاغذ، باید بدانیم یک واحد در کد، برای چه واحدی در واقعیت استفاده شده است: متر، سانتی متر، یا میلیمتر.

پس از تغییر دادن واحد اندازه گیری از inch به mm، معادل واحدمان را به میلیمتر، در قسمت mm وارد می کنیم، یعنی:

  • اگر واحدمان متر است، چون هر متر، 1000 میلیمتر است، عدد 1000 را وارد می کنیم.
  • اگر واحدمان سانتی متر است، چون هر سانتی متر، 10 میلیمتر است، عدد 10 را وارد می کنیم.
  • اگر واحدمان میلیمتر است عدد 1 را وارد می کنیم.

سپس هر مقیاسی که می خواهیم نقشه مان در آن مقیاس چاپ شود، عیناً عدد مقیاس را  در قسمت unit وارد می کنیم، یعنی:

  • مقیاس 1/1 (یک به یک)، عدد 1 را در قسمت unit وارد می کنیم.
  • مقیاس  1/10 (یک دهم)، عدد 10 را در قسمت unit وارد می کنیم.
  • مقیاس  1/100 (یک صدم)، عدد 100 را در قسمت unit وارد می کنیم.
  • مقیاس  1/200 (یک دویستم)، عدد 200 را در قسمت unit وارد می کنیم.
  • مقیاس  1/250 (یک دویست و پنجاهم)، عدد 250 را در قسمت unit وارد می کنیم.
  • مقیاس  1/500 (یک پانصدم)، عدد 500 را در قسمت unit وارد می کنیم.

به عنوان مثال برای یک نقشه معماری، که یک واحدش برابر یک متر (1000 میلی متر) است، و می خواهیم آن را در مقیاس 1/100 (یک صدم) چاپ کنیم، اعداد را اینگونه قرار می دهیم:

یا برای یک نقشه معماری، که یک واحدش برابر یک متر (1000 میلیمتر) است، و می خواهیم آن را در مقیاس 1/250 (یک دویست و پنجاهم) چاپ کنیم، اعداد را اینگونه قرار می دهیم:

یا برای نقشه یک قطعه، که یک واحدش برابر یک سانتی متر (10 میلیمتر) است، و می خواهیم آن را در مقیاس 1/1 (یک به یک) چاپ کنیم، اعداد را اینگونه قرار می دهیم:

در زمینه مقیاس لازم است این نکته  گفته شود که دو عددی که برای مقیاس وارد می شود عملکرد کسر به هم دارند. علت اینکه می بینید در آموزش های دیگر، برای همین مقیاس ها اعداد دیگری وارد می کنند این است که می توان در  یک کسر با حذف صفر یا کارهای دیگر شکل کسر را عوض نمود ولی نتیجه یکسان باشد. مثلاً در حالتی که در جلوی میلیمتر عدد 1000 نوشته شده و در قسمت یونیت عدد 100 می تون با تقسیم کردن صورت (یعنی عدد 1000) و مخرج (یعنی عدد 100) در عدد 1000، در جلوی mm عدد 1 را بنویسیم و در جلوی unit عدد 0.1 را بنویسیم که نتیجه هیچ تفاوتی نخواهد کرد و مقیاس یکسانی خواهیم داشت. بنابراین هر دو روش صحیح است امّا روشی که در اینجا توضیح داده شده فهم راحت تری دارد.

توجّه داشته باشید اگر مقیاسی که به نقشه می دهیم باعث شود نقشه در هنگام چاپ از کاغذی که انتخاب کرده ایم بیرون بزند، این بیرون زدن به وسیله رنگ قرمز در اطراف نمای کاغذ دیده می شود. به بیان دیگر نقشه شما از هر سمتی که از کاغذ بیرون بزند آن سمت با رنگ قرمز در نمای کاغذ مشخص می شود. ضمن اینکه به وسیله دکمه preview هم می توان بیرون زدن نقشه را بررسی کرد.

زمانی که در نمای کاغذ  یا در preview مشاهده کردید که نقشه از یک سمت یا از سمت هایی بیرون زده است، مشکل در سه مرحله قابل حل است:

1. اگر کاغذ را کوچک انتخاب کرده اید، کاغذ صحیح را انتخاب نمایید.

2. اگر مقیاس را به اشتباه بزرگ وارد کرده اید با زیاد کردن عدد unit (با توجّه به توضیحات مقیاس در بالاتر) مقیاس را کوچکتر نمایید.

3. تیک گزینه Center the plot را در بخش Plot offset بزنید تا دلیلی بیرون زدن نقشه جا به جایی آن نباشد.

8)    برای دسترسی به جزییات بیشتر برای چاپ می توانید با کلیک بر روی فلش مشخص شده به تنظیمات تکمیلی دسترسی پیدا کنید که این تنظیمات نیز در زیر قابل مشاهده می باشد.

9)    در این منوی کشویی میتوانید به الگوهای مختلف جهت چاپ دسترسی داشته باشید . الگوهایی مانندMonocorom . Grayscale و …. همینطور می توانید الگوی جدیدی با انتخاب گزینه New…بسازید.

10)    با زدن بر روی این کلید گزینه های تنظیمات رنگ، ضخامت، نوع خط و … برای هر الگو ظاهر می شود و می توان به هر رنگی از موضوعات در هنگام چاپ صرف نظر از اینکه موضوع چه رنگ یا ضخامت یا نوعی دارد، ضخامت داد. ( به طور نمونه می توان تعیین کرد که تمام موضوعاتی که رنگ قرمز دارند با رنگ سبز و ضخامت ۱ میلیمتر و نوع خط Dashed چاپ شود.)

11)    این منو برای تنظیم نوع چاپ در ترسیمات سه بعدی بکار می رود و مشخص میکند که خطوطی که در احجام سه بعدی دیده نمی شوند و یا صفحاتی که سطوح موضوعات را تشکیل میدهد به چه سبکی چاپ شوند .

12)    تعیین میزان دقت و کیفیت چاپ موضوعات در این قسمت تعیین میگردد.(معمولاً تظیمات پیش فرض مناسب هستند)

13)    در این قسمت هم میتوان تنظیماتی مانند واتر مارک ، تعیین چاپ موضوعات با ضخامت خطوط تعیین شده برای موضوع ، چاپ بر اساس استایل های چاپی و … تنظیم نمود.

14)    این قسمت مربوط به نحوه قرار گیری نقشه روی کاغذ از نظر جهت آن می باشد یعنی اینکه نقشه روی کاغذ افقی یا عمودی و یا از بالا به پایین چاپ شود .

   بعد از اتمام تنظیمات و زدن ok فایل با فرمت pdf در مسیری که مشخص کردید ذخیره خواهد شد.

 

منبع:printresan.ir

نظرات  (۰)

هیچ نظری هنوز ثبت نشده است

ارسال نظر

ارسال نظر آزاد است، اما اگر قبلا در بیان ثبت نام کرده اید می توانید ابتدا وارد شوید.
شما میتوانید از این تگهای html استفاده کنید:
<b> یا <strong>، <em> یا <i>، <u>، <strike> یا <s>، <sup>، <sub>، <blockquote>، <code>، <pre>، <hr>، <br>، <p>، <a href="" title="">، <span style="">، <div align="">
تجدید کد امنیتی